14 juni 2014

Gelezen: Happy Life - Mascha Feoktistova

Toen beautyblogger Mascha een aantal maanden geleden liet weten met een boek bezig te zijn was mijn interesse gelijk gewekt. Wat gaaf dat ze dit ging doen! Ik volg haar inmiddels al een ruime 2,5 jaar en kan wel zeggen dat ik een fan ben. Ik bewonder haar persoonlijkheid, haar beauty-skills en inmiddels deel ik haar liefde voor beauty ook. Dat de liefde bij mij meestal blijft bij oogschaduwpalettes, lippenstift en nagellak doet er niet toe ;).

Zodra het boek uit was en verkrijgbaar in de winkels heb ik hem gelijk besteld. Toen hij bij me op de deurmat viel heb ik geprobeerd om hem niet in 1 uur uit te lezen maar het uit te smeren over een aantal dagen. Steeds een paar hoofdstukjes. Lees mee om te zien wat ik er van vond!

Het boek focust zich niet op beauty, niet op de autobiografie van Mascha, nee; ze wilde iets anders. Een soort kleine gids met levenslessen voor een happy life. Een gids die je er op bepaalde momenten waarvan je niet goed weet wat je ermee aanmoet (een nieuwe richting op na je studie, ruzie met een vriendin, een lastig gesprek) even bij kunt pakken en de opbeurende woorden van Mascha ziet. Dit was haar doel toen ze begon met schrijven.

Is dit naar mijn idee gelukt? Ja, zeker. Het boek is opgedeeld in zo'n twintig kleine hoofdstukjes met thema's als liefde, vriendschap, je hart volgen, nee durven zeggen en spiritualiteit. Wat ik fijn vindt is dat het niet is geschreven in de stijl ''Dit is dé weg naar een happy life'', maar meer ''dit is mijn mening, zo werkt het voor mij''.

Eén van de hoofdstukken gaat over het geven en krijgen van feedback.

In het boek blikt ze terug op verschillende situaties uit haar leven, waar ze iets van heeft geleerd. Bijvoorbeeld het opzetten van haar eigen blog. In het allereerste begin deed ze dit naast haar stage, HBO-opleiding tot SPH'er en baantje bij de Xenos. Dit hield ze alleen maar vol door de liefde voor beauty en het schrijven van artikelen en het maken van verschillende filmpjes, wat toen nog in de slaapkamer bij mams gebeurde. Nu begrijp je ook beter dat ze het écht vanaf het allereerste begin heeft opgebouwd. Natuurlijk weet je het wel als lezer, maar nu heb je een completer beeld van het eerste begin.

Mascha herself :)

Eén van de dingen waar Mascha bekend om staat is haar jaarlijkse 1-april grap op haar site. Ik kan me herinneren dat ze 1 of 2 jaar terug de grap maakte dat haar site overgenomen zou worden door een groot bedrijf en zij zelf als werknemer aan het werk zou gaan voor Beautygloss omdat dit voordeliger zou uitpakken. Zoals zo vaak gezegd wordt is een grapje nooit helemaal verzonnen en zit er meestal wel een kern van waarheid in.

Zo vertelt ze in een hoofdstuk over ''nee zeggen'' dat ze ooit het aanbod kreeg om haar site over te laten kopen. Dit zou door een grote naam gebeuren in de pc-industrie, die haar beloofde haar site nóg populairder, groter en winstgevender te maken. Echter, ondanks het advies van vele mensen in haar omgeving antwoordde zij met een simpel ''nee, ik doe het liever zelf. bedankt voor het aanbod''. Dit is lastig, omdat je al snel kampt met een schuldgevoel. Toch durfde zij het om voor zichzelf te kiezen, Beautygloss écht Mascha te houden en het aanbod af te wijzen. Knap..!

Al lezend door het boek merk je echt dat het door Mascha is geschreven, precies op de manier zoals zij praat. Haar vriend wordt nog steeds aangeduid met foefje en de vele Engelse woorden vliegen je om de oren. Ik kijk al een aantal maanden dagelijks haar vlogs en op sommige momenten was het alsof ze me voorlas.

Er is ook een hoofdstuk gewijd aan vriendschap.

Ik kan dit boek aan iedereen aanraden. Het is op een hele luchtige en vrolijke manier geschreven, terwijl het ook zeker wel diepgang bevat en je stof tot nadenken geeft. Op sommige momenten legde ik het boek na een bepaald hoofdstuk weg en zat ik een half uur voor me uit te staren; hoe denk ik hier nou over? hoe doe ik dit in mijn leven? Je wordt echt geprikkeld tot nadenken.

Toch leest het heel gemakkelijk weg, mede door de korte hoofdstukken van max. 5 bladzijden, alsof je een tijdschrift leest. Mascha's kracht vind ik dat ze voor zowel een 15-jarige als een 30-jarig iemand boeiend schrijft. Het is nooit té kinderachtig en zal ook nooit te veel moeilijke woorden bevatten waardoor het voor iedereen toegankelijk is. Well done, Mascha!

Eén van mijn favoriete foto's uit het boek.

Heb jij het boek al gelezen? Hoe vond je het?

Geen opmerkingen: